Acestea sunt concluziile panelului „Publicitatea și dezvoltarea economică în România”, din cadrul evenimentului „Ziua Publicității – publicitatea crește România”, organizat, miercuri, de IAA Romania, în parteneriat cu Ziarul Financiar.
Piața de publicitate din România este evaluată la circa 500 de milioane de euro, dar este mică în comparație cu Ungaria sau Polonia. Creșterea poate veni însă de la publicitatea online și pe mobil, segment care deși are o valoare mică acum, crește cel mai rapid. „Piața din România este de 500 de milioane de euro. Comparativ cu piețele din jur, piața este mai mică. Cred că este o corelație directă între nivelul de bunsătare a populației și nivelul de investiții în publicitate”, a declarat Mihai Bârsan, președintele IAA România.
El consideră că piața de publicitate ar putea reprezenta un factor de creștere economică pe termen lung, pentru că prin intermediul advertising-ului se accelerează rata de inovație „Adopția de noi produse dura în trecut până la 200 de ani. Fără publicitate nimeni nu ar ști de inovații, însă este foarte important să vorbim despre publicitate nu doar prin reclame și campanii, ci și prin industrie – să educăm și să informăm publicul despre rolul marketingului”, a declarat Bârsan. El a mai precizat că piața de publicitate a avut de suferit în timpul crizei, când bugetele au fost tăiate semnificativ.
„În condiții de criză se taie în primul rând bugetele de publicitate, pentru că ele au cel mai mic atașament emotional, iar orice altă ajustare ar avea efect fie asupra produsului, fie asupra organizației”, a spus președintele IAA România.
Adrian Boțan, creative partner la McCann București, consideră că principalul motor de creștere al pieței de publicitate poate fi creativitatea, pentru că România se află în topul celor mai creative țări din regiune, însă este nevoie de educarea pieței și de targetarea business-urile din străinătate.
„Creativitatea și ideile pot fi transformate în bani și pot duce la creșterea pieței de advertising, însă trebuie în primul rând să educăm antreprenorii. Apoi, ar trebuie să stabilim un hub de creativitate și să încercăm să atragem și să preluăm business-uri din regiune. Nu toate țările au același nivel de creativitate ca noi”, a declarat Adrian Boțan în cadrul transimisiei speciale ZF Live de la Ziua Publicității.
El a mai precizat că dezvoltarea pieței de digital reprezintă o oportunitate pentru creativii români. Boțan este de părere că scăderea pieței de publicitate la jumătate în ultimii șase ani reprezintă mai degrabă o corecție, pentru că au existat niște ani de inflație a prețurilor, însă declinul este și efectul revoluției digitale, care duce la dispariția unui număr mare de publicații.
Andreea Zoescu, manager Deloitte, a declarat, în cadrul transmisiei speciale ZF Live de la „Ziua Publicității”, că piața de publicitate din România ar putea crește în următorii ani cu până la 5%, ca urmare a perspectivelor de avans economic, însă România va continua să rămână în urma țărilor dezvoltate, precum SUA sau statele din Europa de Vest. „În România prețurile la publicitate au scăzut foarte mult. În plus, industriile care generează creștere economică nu sunt neapărat legate de piața de advertising. Avem generatori de PIB care nu consumă publicitate, iar un astfel de exemplu este agricultura. Totuși, un avans de 5% al pieței de publicitate în următorii ani este un scenariu realist”, a spus Zoescu.
„Intrăm într-o eră a adevărului în termeni de consumatori și de companii. În termeni de consumatori, oamenii sunt mai informați, este mai dificil să se vândă. Prezența online este dominantă. Trebuie să fim mai inovativi și să încercăm lucruri noi pentru promovare. Numai așa putem penetra piața și putem crește piața de advertising”, a adăugat Răzvan Orbulescu, marketing director în cadrul FrieslandCampina România.
Invitații panelului „Publicitatea și societatea civilă”, organizat în cadrul conferinței „Ziua Publicității”, au apreciat că acțiunile de tip CSR au crescut ca număr în criză, în pofida bugetelor mai restrânse ale companiilor, dar în același timp și agențiile de publicitate s-au implicat în mod gratuit în campanii sociale. „Este un paradox pe care l-am constatat în publicitate. Pe măsură ce a intervenit tot mai puternic criza, a crescut cumva numărul implicărilor agențiilor în campaniile de CSR. Sunt două motive: motivare externă și internă. Motivul intern este despre convingerea oamenilor că fac un lucru bun, în care cred. În perioada electorală crește foarte mult frecvența de campanii de acest fel”, a declarat Sorin Psatta, integrated communication director al Graffiti BBDO România.
Mai mult, publicitatea ar trebui să pună mai mult accentul pe partea educativă și să promoveze principii etice. „Oamenii pot fi educați. Mi se pare foarte important ca lumea advertisingului să sprijine ONG-urile, social entrepreneurship”, a spus Adriana Comăneci, managing partner al Reviro.
La panelul „Publicitatea și brandul României”, Jean Valvis, CEO al Valvis Holding, a apreciat că România are nevoie, pe lângă un brand de țară, să devină un brand în sine, dar acest lucru se poate realiza în timp. „România are un brand de țară, dar ar putea să fie un brand ca țară. Brand înseamnă să pot să vând. Fără vânzare degeaba avem brandul”, a spus Valvis, care susține că România nu există din punct de vedere comunicațional la nivel internațional.
Aceeași idee este susținută și de Radu Florescu, CEO al Saatchi & Saatchi România, care a declarat că „imaginea României nu este foarte bună afară”.
În panelul „Antreprenoriat și publicitate”, organizat în cadrul conferinței Ziua Publicității, Dragoș Stanca, managing partner ThinkDigital, a spus că în zona digitală este o tendință clară către antreprenoriat, dar companiile formate în jurul unui om, one man show, sunt tot mai greu de realizat și ulterior vândut.
„Dacă atunci când încercam în anii ’90 primele job-uri și proiecte, era clar că trebuie să mă angajez. Acum în zona digitală antreprenoriatul este prima opțiune. Depinde dacă vrei să trăiești visul tău sau să slujești proiectul altuia”, a spus Stanca.
Unele dintre cele mai importante satisfacții ale unui antreprenor sunt să știe că a creat locuri de muncă și că ceea ce face, face pentru sine, a apreciat Bogdan Enoiu, CEO al McCann Group România.
„Ceea ce este important este să creezi locuri de muncă și să te duci cu plăcere, să știi că muncești pentru tine. Important este ca, în timp, să nu dai faliment. Atâta vreme cât creezi și păstrezi locuri de muncă este cea mai mare satisfacție”, a spus Enoiu.